Trafik Cezasına İtiraz Süreci; Nasıl ve Nereye Yapılır? 2025

Trafik cezasına itiraz süreci ile ilgili bu yazımızda, Karayolları Trafik Kanunu ve ilgili mevzuat çerçevesinde idari para cezalarının denetimi ve hukuka uygunluğunun yargı mercileri tarafından incelenmesine değinilmiştir. Ceza Hukuku ve İdare Hukuku alanına ilişkin olarak trafik cezasına kimlerin, hangi gerekçelerle itiraz edebileceği, başvuru yolları, sürelere ilişkin dikkat edilmesi gereken noktalar ve dava süreci açıklanmış; uygulamada karşılaşılan temel sorunlar ve çözüm yolları hakkında okuyucularımıza yol gösterici bilgiler sunulmuştur. İşbu yazı, Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak hazırlanmıştır.

İçindekiler

Trafik Cezasına İtiraz

Trafik cezasına itiraz, sürücülere kesilen idari para cezalarının hukuka uygun olup olmadığının denetlenmesi için başvurulan bir yasal yoldur. Hatalı tespit, yanlış plaka kaydı, teknik cihaz hatası veya usule aykırı işlem gibi durumlarda, kişilerin hak kaybına uğramaması için itiraz mekanizması büyük önem taşır. Bu süreç, belirli süreler içinde ve doğru mercilere başvuru yapılmasını gerektirir.

Trafik Ceza Tutanağı Nasıl Düzenlenmelidir? Trafik Ceza Tutanağının İçeriğinde Neler Yer Alır?

Yönetmelik

Madde 8/1 :  “Tutanakların her nüshası okunaklı olacak şekilde tam ve eksiksiz olarak doldurulur ve düzenleyen/düzenleyenler tarafından imzalanır. Tutanakların ihlali yapanın yüzüne karşı düzenlenmesi halinde kural ihlalinde bulunana imzalattırılmak suretiyle tebliğ edilir, imza etmekten kaçınanlar için tutanak üzerine “imza etmedi” kaydı konulur. Tutanaklar görevlilerce elektronik imza ile de imzalanabilir.”

Yönetmeliğin maddesine yer verildiği üzere trafik cezasını içerir tutanak, okunaklı şekilde, tam ve eksiksiz olarak doldurulmalıdır.

Trafik Cezasına İtiraz Ederken Hangi Gerekçeler İleri Sürülebilir?

Trafik cezasına itiraz sürecinde ileri sürülebilecek gerekçeler, cezanın dayanağına ve somut olaya göre değişiklik gösterir:

  • Yanlış plaka kaydı,
  • Hatalı radar veya kamera tespiti,
  • Cezayı düzenleyen görevlinin yetkisizliği,
  • Tebligatın usulsüz yapılması ya da fiilin gerçekte işlenmemiş olması en sık karşılaşılan itiraz nedenlerindendir.

Ayrıca, ölçüm cihazlarının kalibrasyonunun yapılmamış olması veya cezaya dayanak teşkil eden delillerin yetersizliği de geçerli bir itiraz sebebi olarak öne sürülebilir.

Trafik Cezasına İtirazda Delil Yetersizliği Nedeniyle İtirazın Kabulüne İlişkin Yargıtay Kararı;

İstanbul 6. Sulh Ceza Mahkemesi, E. 2024/1357 K. Değişik İş T. 13.03.2024:

“Anayasa Mahkemesi Karayolları Trafik Kanunu’nun uygulanmasıyla ilgili yapılan bir bireysel başvuruda “Anayasa ve ceza hukukunun temel kuralları uyarınca, kişilere ceza verilebilmesi için aranan koşullardan biri hukuka aykırı eylemin kanunda belirtilmiş olmasını, diğeri de bu eylemin o kişi tarafından gerçekleştirilmiş olduğunun kanıtlanmasını gerektirir.” şeklinde belirtmiştir. (Anayasa Mahkemesi’nin 2014/52 Esas, 2014/139 Karar sayılı kararı) Açıklanan nedenlerle; muteriz itiraz dilekçesinde ihlale konu eylemi gerçekleştirmediğini beyan ettiği, itiraz edenin trafik idari para cezası karar tutanağına konu eylemleri gerçekleştirdiğini ve itiraz dilekçesindeki hususların aksini gösterir bir delil idare tarafından sunulmadığından; itirazın kabulüne, trafik idari para cezası karar tutanaklarının iptaline dair aşağıdaki şekilde karar vermek gerekmiştir.

 

Yargıtay 7. Ceza Dairesi, E. 2013/23603 K. 2014/2633 T. 24.02.2014:

“Mezkür ihbarnamede; İdari yaptırıma konu hız ihlaline ilişkin olarak Etimesgut İlçe Emniyet Müdürlüğünce dosyala delil olarak sunulan CD kayıtlarındaki araç ile hakında idari yaptırım uygulanan muterizin aracının farklı tip ve modellerde araçlar olduğu açıkça anlaşılmakla, başvurunun bu nedenle kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü; Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görüldüğünden Sincan 5. Sulh Ceza Mahkemesi’nin 03.09.2013 gün ve 2013/69 değişik iş sayılı kararının CMK.nın 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA,”

Araç Kirada İken Kesilen Trafik Cezasından Kiraya Verenin Sorumlu Tutulamayacağına İlişkin Yargıtay Kararı;

Yargıtay 19. Ceza Dairesi, E. 2015/112 K. 2015/749 T. 22.04.2015:

“Anılan ihbarnamede; Dosya kapsamına göre, hız kurallarına aykırılık nedeniyle araç tescil plakasına istinaden idari yaptırım kararı düzenlendiği, ancak … plakalı aracın 12/03/2013-04/04/2013 tarihleri arasındaki dönemde … isimli şahsa kiralandığı, kabahat fiilinin işlendiği 27/03/2013 tarihinde … isimli şahsın fiili hakimiyetinde bulunduğu cihetle cezaların şahsiliği prensibi gereğince başvurunun kabulü ile idari yaptırım kararının iptaline karar verilmesi gerektiği gözetilmeksizin yazılı şekilde karar tesisinde isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla gereği görüşülüp düşünüldü; Muteriz vekillerinin 14.06.2013 havale tarihli başvuru dilekçesinde belirttiği ve dilekçesine eklediği araç kiralama sözleşmesine göre, kabahatte kullanılan … plaka sayılı hususi otomobilin sürücü belgesi bulunan … isimli kişiye 12.03.2013 tarihinden 04.04.2013 tarihine kadar kiraya verildiği, 27.03.2013 tarihinde ise 125 km. hız ihlali yapıldığından bahisle aracın plakasına işlem yapıldığının anlaşılması karşısında, muteriz vekillerinin bu iddialarının araştırılarak, gerektiğinde aracı kullanan ve kiralayan kişilerin dinlenip, kira sözleşmesinin aslının getirtilerek sonucuna göre bir karar verilmesi gerektiği ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı’nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği bu nedenlerle yerinde görüldüğünden,…Sulh Ceza Mahkemesinin 18/03/2014 tarihli ve 2013/333 değişik iş sayılı kararının CMK’nun 309/4. maddesi uyarınca BOZULMASINA,”

Araç Satışından Sonra Kesilen Trafik Cezasından Satıcının Sorumlu Tutulamayacağına İlişkin Yargıtay Kararı;

Yargıtay 7. Ceza Dairesi, E. 2014/8756 K. 2014/13467 T. 26.06.2014:

“Mezkür ihbarnamede; Dosya kapsamına, kabahatlinin Şarköy Noterliğinde 16/07/2008 tarihinde tutanağa konu 34 S 1683 plakalı aracı **’ye sattığını beyan etmesi, buna ilişkin belge fotokopisini itiraz dilekçesi ekinde sunması ve ceza tutanaklarının bu satım sözleşmesinden sonraki bir tarihe ait olmaları karşısında, Mahkemesince bu konuda bir araştırma yapılıp sonucuna karar verilmesi gerektiği gözetilmeden, yazılı şekilde itirazın reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü; Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı’nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görüldüğünden Tekirdağ 3. Sulh Ceza Mahkemesi’nin 11/11/2013 gün ve 2013/16 Değişik İş sayılı kararının CMK’nun 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA,”

 

Yargıtay 7. Ceza Dairesi, E. 2013/11787 K. 2014/4039 T. 11.03.2014:

“Mezkür ihbarnamede; Dosya kapsamına göre, Kabahat eyleminin işlendiği 01/05/2011 tarihinden önce, 24/07/2009 tarihinde Nazilli Noterliğince düzenlenen araç satış sözleşmesi ile 09 PD 379 plakalı aracın ** adlı kişiye satıldığının anlaşılması karşısında, kabahat tarihinde söz konusu aracın maliki olmayan kabahatli … hakkında idari para cezasına karar verilemeyeceği cihetle, itirazın kabulü yerine yazılı şekilde karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü; Muterizin idari yaptırım kararını 01.04.2011 tarihinde tebellüğ ettiği ancak yasal süresinden sonra 22.10.2012 tarihinde başvuruda bulunduğu anlaşılmakla, itirazın süreden reddine dair Aydın 2. Sulh Ceza Mahkemesinin 10.12.2012 günlü kararı yerinde olup, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma talebine dayanan ihbarname münderecatı bu nedenle yerinde görülmediğinden REDDİNE, “

Trafik Cezasını Düzenleyen Birimin Yetkisiz Olması Durumunda Trafik Cezasına İtirazın Kabulüne İlişkin Yargıtay Kararı;

Yargıtay 7. Ceza Dairesi, E. 2011/8445 K. 2012/948 T. 01.02.2012:

“Mezkür ihbarnamede; Dosya kapsamına göre, 2918 sayılı Kanunun “Emniyet Genel Müdürlüğünün Merkez, Bölge, İl ve İlçe Trafik Kuruluşları, Görev ve Yetkileri” kenar başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasının b bendinin 5. alt bendinde, “Trafik suçu işleyenler hakkında tutanak düzenlemek, gerekli işlemleri yapmak ve takip etmek”; “Trafik zabıtasının görev ve yetki sınırı ile genel zabıtanın trafik hizmetlerini yürütmeye ilişkin yetkisi” kenar başlıklı 6. maddesinin b bendinde, “polisin ve trafik teşkilatının görev alanı dışında kalan yerlerde de jandarma, trafik eğitimi almış subay, astsubay ve uzman jandarmalar eliyle yönetmelikte belirtilen esas ve usullere uygun olarak trafiği düzenlemeye ve trafik suçlarına el koymaya görevli ve yetkilidir.” hükümlerinin yer alması karşısında, trafik kuruluşlarının, trafik suçu kapsamında değerlendirilen her türlü kural ihlaline yaptırım uygulayabilme yetkisinin bulunduğu, her ne kadar aynı Kanunun 7/1-j maddesi ile Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 11/1-i maddesinde Karayolları Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri arasında, Karayolları Trafik Kanununun 65. maddesine aykırı hareket edenler hakkında suç ve ceza tutanağı düzenleme hususu da sayılmış ise de, bu durumun Jandarma Genel Komutanlığına bağlı trafik kuruluşlarının genel yetkisini ortadan kaldırmayacağı gözetilmeden itirazın kabulü yerine yazılı şekilde karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü..

Trafik Cezasına Nasıl İtiraz Edilebilir?

Trafik cezasına itiraz, öncelikle cezanın tebliğinden itibaren belirlenen süre içinde sulh ceza hâkimliğine yapılır. İtiraz dilekçesi, cezanın haksız veya hukuka aykırı olduğunu gösteren gerekçeler ve varsa delillerle birlikte sunulmalıdır. Başvuru sırasında trafik cezası tutanağı, tebligat belgesi ve destekleyici evrakların eklenmesi sürecin sağlıklı ilerlemesi açısından önemlidir. İtiraz, doğrudan ilgili mahkemeye dilekçe verilerek veya UYAP sistemi üzerinden elektronik ortamda da gerçekleştirilebilir.

Trafik Cezasına Kaç Gün İçinde İtiraz Edilmelidir?

Trafik cezalarına karşı itiraz süresi, cezanın ilgili kişiye tebliğinden itibaren 15 gündür. Bu süre hak düşürücü nitelikte olup, sürenin geçirilmesi halinde itiraz hakkı kaybolur ve ceza kesinleşir. Dolayısıyla sürücülerin veya araç sahiplerinin tebligatı aldıktan sonra zaman kaybetmeden gerekli başvuruyu yapmaları önemlidir. İtiraz süresi hafta sonu veya resmî tatile denk gelirse, süre takip eden ilk iş gününün sonunda sona erer.

Trafik Cezasına İtiraz Dilekçesi Nereye Verilir?

Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik:

Madde 16: “Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanağına karşı, kararın tebliği tarihinden itibaren en geç 15 (onbeş) gün içinde sulh ceza mahkemesine itiraz için başvurulabilir. Bu süre içinde başvurunun yapılmamış olması halinde idari para cezası kesinleşir.”

Trafik cezalarına karşı itirazlar, cezanın düzenlendiği yerdeki Sulh Ceza Hâkimliğine yapılır. İtiraz dilekçesi doğrudan mahkemeye verilebileceği gibi, UYAP Vatandaş Portal’ı üzerinden e-imza ile de sunulabilir.

Trafik Cezasına İtirazda Görevli Mahkeme Hangisidir?

Görevli mahkeme yalnızca sulh ceza hâkimliği olup, başka bir yargı merciine başvurulması mümkün değildir.

Trafik Cezasına İtirazda Yetkili Mahkeme Hangisidir?

Yetkili mahkeme ise kural olarak cezayı uygulayan kurum veya birimin bulunduğu yer mahkemesidir. Trafik cezasına itirazda yetkili mahkemenin belirlenmesine ilişkin Yargıtay kararı ise şöyledir:

Yargıtay 19. Ceza Dairesi 2017/263 E. 2017/1085 K. 13.02.2017 T. ilamında;

Dosya kapsamına göre, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 6, 22/4. ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 12. maddeleri uyarınca kabahat eylemi hakkında idari yaptırım kararı veren Konya Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü Ceza İşlemleri Büro Amirliğinin bulunduğu yer mahkemelerinin kabahatlinin başvurusunu incelemekle yetkili ve görevli olması karşısında, yetkisizlik kararı verilmesi gerektiği gözetilmeden, başvurunun esastan incelenerek yazılı şekilde karar verilmesinde isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309. maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla gereği görüşülüp düşünüldü;
5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 12/1. maddesindeki “Davaya bakmak yetkisi, suçun işlendiği yer mahkemesine aittir.” ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 28/1-a maddesindeki “Başvuru üzerine mahkemece yapılan ön inceleme sonucunda; yetkili olmadığının anlaşılması halinde dosyanın yetkili sulh ceza mahkemesine gönderilmesine, … karar verilir.” hükümleri gözetilerek yapılan incelemede;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görüldüğünden, Samandağ Sulh Ceza Hakimliğinin 18/01/2016 tarihli ve 2015/518 değişik iş sayılı kararının CMK’nın 309/4-c maddesi uyarınca aleyhe tesir etmemek ve yeniden yargılama yapılmamak üzere BOZULMASINA, 13/02/2017 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.”

Trafik Cezasına İtiraz Etmek Ücretli Midir?

Trafik cezasına itiraz başvurusu için mahkemeye harç ödenmez; süreç esasen ücretsizdir. Ancak itiraz dilekçesinin işleme alınabilmesi için cüzi miktarda başvuru masrafı (posta, tebligat, dosya gideri vb.) yatırılması gerekebilir. Bu masraflar makul düzeydedir ve başvuru reddedilse dahi ödenen cezanın kendisi üzerinde herhangi bir indirim veya iade söz konusu olmaz.

Trafik Cezasına İtiraz Edildiğinde Ödeme İndirimi Hakkınızın Durumu

Trafik cezalarında, tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde (RG-31/1/2024-32446) ödeme yapılması halinde %25 indirim uygulanır. Ancak cezaya itiraz edilmesi bu indirim hakkını ortadan kaldırmaz. Kişi dilerse indirimli tutarı ödeyip aynı zamanda itiraz yoluna başvurabilir. İtirazın kabul edilmesi halinde ödenen ceza iade edilir; reddedilmesi halinde ise yapılan ödeme kesinleşmiş olur. Bu nedenle hem indirim hakkını kaybetmemek hem de itiraz hakkını kullanmak mümkündür.

Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik:

Madde 14/3: ” İdari para cezasını kanun yoluna başvurmadan önce ödeyen kişiden bunun dörtte üçü tahsil edilir. Peşin ödeme, kişinin bu karara karşı kanun yoluna başvurma hakkını etkilemez.”

Ancak belirtilmelidir ki kişi, hakkında verilen trafik cezasına ilişkin olarak ödeme yapmaz ve süresi içinde itiraz ederse; itirazının olumsuz sonuçlanması durumunda, sürenin geçmesi sebebiyle peşin ödemeyle yararlanabileceği indirim hakkı da ortadan kalkacaktır. 

Trafik Cezasının Çok Sonra Gelmesi (Geç Tebliği) Durumunda Ne Yapılmalıdır?

Trafik cezasının sürücüye geç ulaşması durumunda, tebligat tarihi esas alınarak itiraz ve ödeme süreleri hesaplanır. Eğer ceza, usulüne uygun tebliğ edilmemiş veya gecikmeli ulaşmışsa, sürücü itiraz süresinin başlangıcının gerçek tebliğ tarihi olduğunu belirterek başvuruda bulunabilir. Bu durumda mahkemeye sunulacak dilekçede gecikmenin sebepleri ve tebligatın geç ulaştığı belgeler eklenmelidir. Böylece haksız yere süresinde işlem yapılmış sayılmasının önüne geçilebilir.

Trafik Cezasına İtiraz Ederken Avukat Tutmak Şart Mıdır?

Trafik cezasına itiraz sürecinde avukat tutmak zorunlu değildir. Kişiler, itiraz dilekçesini kendileri hazırlayıp doğrudan mahkemeye veya elektronik ortam üzerinden sunabilir. Ancak karmaşık veya hukuki açıdan tartışmalı durumlarda avukat desteği, dilekçenin doğru hazırlanması, delillerin etkin sunulması ve sürecin hatasız yürütülmesi açısından büyük avantaj sağlar. Özellikle cezanın iptali için ileri sürülecek gerekçeler hukuki yorum gerektiriyorsa, avukat desteği süreci güçlendirir.

UYAP Vatandaş Portal Üzerinden Trafik Cezasına Nasıl İtiraz Edilir?

Trafik cezasına itiraz, UYAP Vatandaş Portalı üzerinden elektronik olarak da yapılabilir. Bunun için öncelikle e-Devlet şifresi veya elektronik imza ile sisteme giriş yapılır. Ardından “Trafik İdari Para Cezaları” menüsünden itiraz edilmek istenen ceza seçilir ve dilekçe ile gerekçeler sisteme yüklenir. Delillerin eklenmesi ve tüm bilgilerin eksiksiz girilmesi sürecin doğru şekilde ilerlemesi açısından önemlidir. Elektronik başvuru, klasik dilekçe yöntemine göre daha hızlı ve takibi kolay bir yoldur.

Trafik Cezasına İtiraz Sürecinde Sıkça Sorulan Sorular

E-Devlet üzerinden trafik cezasına itiraz edilebilir mi?

Evet, E-Devlet üzerinden trafik cezasına itiraz edilebilir. Kullanıcılar, E-Devlet sistemine e-Devlet şifresi veya elektronik imza ile giriş yaptıktan sonra “Trafik İdari Para Cezaları” menüsünü kullanarak itiraz dilekçelerini elektronik ortamda gönderebilirler. Bu yöntem, dilekçe ve ek belgelerin hızlı ve güvenli şekilde mahkemeye ulaştırılmasını sağlar.

İtiraz Edilmeyen Trafik Cezası, Taksitlerle Ödenir Mi?

Evet, ödenir. anılan Yönetmeliğin 14/4 hükmü gereğince, hakkında ceza kesilen kişinin ekonomik durumunun müsait olmadığı durumda ve ceza tutanağının kendisine tebliğinde itibaren 1 (bir) ay içerisinde ilgili vergi dairesine müracaat etmesi halinde vergi dairesince ilk taksiti peşin, kalan üç taksiti de bir yıl içinde ve dört eşit taksitte ödenmesine karar verilebilir.

Trafik cezasına itiraz dilekçemi kendim yazabilir miyim?

Evet, dilekçenizi kendiniz hazırlayabilirsiniz; standart bir form zorunlu değildir. Önemli olan cezanın haksız olduğunu gösteren gerekçeleri ve varsa delilleri açıkça dilekçede belirtmektir.

Elektronik ortamda itiraz ettiğimde belgelerimi nasıl ekleyebilirim?

UYAP Vatandaş Portalı üzerinden yapılan başvurularda, taranmış belgeleri ve fotoğrafları dilekçenize ekleyerek itirazınızı tamamlayabilirsiniz. Her ekin boyutu ve formatı sisteme uygun olmalıdır.

Geç tebliğ edilen trafik cezasına süresinde itiraz edebilir miyim?

Evet, ceza geç tebliğ edildiyse itiraz süresi, cezanın size ulaştığı tarihten itibaren başlar. Bu durumu dilekçenizde belirterek sürenin uzatılmasını talep edebilirsiniz.

Trafik cezasına itiraz ederken %25 indirim hakkımı kaybeder miyim?

Hayır, itiraz süreci indirim hakkınızı ortadan kaldırmaz. İsterseniz indirimli tutarı ödeyip itiraz edebilir, itiraz kabul edilirse ödemeniz iade edilir.

Avukat olmadan itiraz etmem sürecin reddedilmesine sebep olur mu?

Hayır, avukat zorunlu değildir. Ancak karmaşık veya hukuki açıdan tartışmalı durumlarda avukat desteği dilekçenizin güçlü olmasını sağlar.

Hangi gerekçelerle itirazımın kabul edilme şansı daha yüksek olur?

Yanlış plaka kaydı, hatalı radar ölçümü, tebligat usulsüzlüğü, ölçüm cihazlarının kalibrasyon eksikliği veya fiilin gerçekte işlenmemesi gibi somut ve belgelenebilir gerekçeler itirazın kabul edilme ihtimalini artırır.

Sulh ceza hâkimliği dışında başka bir mahkemeye itiraz edebilir miyim?

Hayır, trafik cezalarına itirazlar yalnızca cezanın düzenlendiği yerdeki Sulh Ceza Hâkimliği üzerinden yapılır. Başka mahkemeler yetkili değildir.

İtiraz dilekçemi posta yoluyla gönderebilir miyim?

Evet, dilekçenizi posta yoluyla gönderebilirsiniz. Ancak tebligat tarihinin doğru hesaplanabilmesi ve sürenin geçmemesi için iadeli taahhütlü gönderim tercih edilmelidir.

İtirazım reddedilirse ne yapabilirim?

İtirazınız reddedilirse, kararın tebliğinden itibaren kanuni süre içinde bir üst mahkemeye itiraz veya temyiz başvurusu yapabilirsiniz. Bu süreçte hukuki danışmanlık almak faydalı olur.

Trafik cezasına itiraz süreci ne kadar sürede sonuçlanır?

Trafik cezasına itiraz süreci, itirazın yapıldığı mahkemenin yoğunluğuna göre değişmekle birlikte ortalama 2-4 ay arasında sonuçlandır.


Trafik Cezasına İtiraz Dilekçesi Örneği;

Arabanın Satılması Sonrasında Gelen Trafik Cezasına İtiraz Dilekçesi Örneği

***
SULH CEZA HAKİMLİĞİNE
İTİRAZ EDEN : (İtiraz eden kişinin bilgileri yazılacaktır.)
VEKİLİ : Av. Eren Mehmet EFE
KARŞI TARAF : ** Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü Fahri Müfettişliği Büro Amirliği 
KONU : Müvekkil adına kayıtlı iken ** Noterliği’nin ** tarihli satış sözleşmesi ile satılan ** plaka numaralı araca ilişkin olarak kesilen; ** Sıra Numaralı İdari Para Cezası karar tutanağının ve yazılı para cezasının iptali talebi hakkındadır.
AÇIKLAMALAR:
** tescil plakalı ticari otomobil, müvekkile üzerine kayıtlı iken ** Noterliği’nin ** tarihli satış sözleşmesi ile satılmıştır (EK-1 NOTER). Yeni araç sahibinin yaptığı geçiş ihlalleri ve bunlara ait para cezaları da müvekkile gönderilmiştir. Müvekkilin ** tarihinden sonra bu araçla bir bağlantısı kalmamış olup, ** tarihinden sonra yapılan ihlali geçiş cezası, araca satın alan şahsa aittir. Ancak buna rağmen müvekkil aleyhinde, 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 30. maddesinin ikinci fıkrası gerekçesiyle ** Tarih ve ** sıra numaralı **-TL bedelli trafik cezası tutanağı düzenlenmiştir. İlgili ceza tutanağı ve idari para cezasına karşı itirazlarımızı sunarız. Şöyle ki;
Diğer sebep ve gerekçelerinizi yazınız. Bu halde müvekkile isnat edilen trafik cezaları, açıkça usulsüz ve hukuka aykırıdır.
Bu sebeple mevcut deliller ile Hakimliğinizce re’sen yapılacak araştırmalar neticesinde ** tarafından tanzim edilen ceza tutanağının ve idari para cezasının iptalini arz ve talep ederim.
HUKUKİ NEDENLER : 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunu, Karayolları Trafik Kanunu, HMK, sair ilgili mevzuat.
HUKUKİ DELİLLER : Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanağı, Tebliğ Mazbatası, Ceza İşleminin Düzenlendiği Yere Ait Görüntüler, Kamera Kayıtları, Fotoğraflar, Tanık Anlatımları (Gerektiği takdirde), Bilirkişi, Keşif, Yemin ve sair ilgili delil.
SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda kısaca arz ve izah edilen ve dosyadan da re’sen tespit edilecek nedenlerle; ** Sıra Numaralı trafik idari para cezası karar tutanağının ve yazılı para cezasının iptaline, tüm yargılama harç ve giderleri ile vekalet ücretinin karşı taraf üzerine bırakılmasına karar verilmesini saygılarımla vekâleten arz ve talep ederim.
İTİRAZ EDEN VEKİLİ
Av. Eren Mehmet EFE

Trafik Cezasının Geç Tebliğ Edilmesi Sebebine Dayanan Trafik Cezasına İtiraz Dilekçesi Örneği

***
SULH CEZA HAKİMLİĞİNE
İTİRAZ EDEN : (İtiraz eden kişinin bilgileri yazılacaktır.)
VEKİLİ : Av. Eren Mehmet EFE
KARŞI TARAF : ** Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü Fahri Müfettişliği Büro Amirliği
KONU : Müvekkil adına kayıtlı ** plaka numaralı araca ilişkin olarak kesilen; *** Sıra Numaralı İdari Para Cezası karar tutanağının ve yazılı para cezasının iptali talebi hakkındadır.
AÇIKLAMALAR:

Müvekkil adına kayıtlı ** ticari otomobilin (EK-RUHSAT), 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 30. maddesinin ikinci fıkrası gerekçesiyle ** sıra numaralı **-TL bedelli trafik cezası tutanağı düzenlenmiştir. Düzenlenen ceza tutanağı, **.**.2023 tarihinde müvekkile tebliğ edilmiştir (EK-TUTANAK). Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 10. maddesinde yer alan düzenleme uyarınca müvekkilin her türlü hak ve talepleri saklı kalmak kaydıyla ilgili ceza tutanağı ve idari para cezasına karşı itirazlarımızı sunarız. Şöyle ki;

Öncelikle ifade etmek gerekir ki söz konusu ceza tutanağına konu yasaklı geçiş ve ihlal tarihi ile tutanağın düzenlenme tarihi arasında, yaklaşık 1,5 yıl süre vardır. Cezanın geç düzenlenmesi ve tebliğ edilmesi sebebiyle, müvekkilin suç ve cezadan haberdar olması ve aynı eylemleri tekrar gerçekleştirmeme bilincini oluşturması engellemiştir. Bu nedenle, anılan cezanın müvekkile atfedilmesi söz konusu dahi değildir.

Diğer sebep ve gerekçelerinizi yazınız. Bu halde müvekkile isnat edilen trafik cezaları, açıkça usulsüz ve hukuka aykırıdır.

Yukarıda izah edildiği üzere tarafımızca temin edilemeyen ancak haklılığımızı ortaya koyan kayıt, görüntü, görüntü izleme tutanağı, bilgi ve belgeler fazlasıyla mevcuttur. Bu sebeple mevcut deliller ile Hakimliğinizce re’sen yapılacak araştırmalar neticesinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı KGM 1. Bölge Müdürlüğü tarafından tanzim edilen ceza tutanağının ve idari para cezasının iptalini arz ve talep ederim.

HUKUKİ NEDENLER : 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunu, Karayolları Trafik Kanunu, HMK, sair ilgili mevzuat.
HUKUKİ DELİLLER : Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanağı, Tebliğ Mazbatası, Ceza İşleminin Düzenlendiği Yere Ait Görüntüler, Kamera Kayıtları, Fotoğraflar, Tanık Anlatımları (Gerektiği takdirde), Bilirkişi, Keşif, Yemin ve sair ilgili delil.
SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda kısaca arz ve izah edilen ve dosyadan da re’sen tespit edilecek nedenlerle; ** Sıra Numaralı trafik idari para cezası karar tutanağının ve yazılı para cezasının iptaline, tüm yargılama harç ve giderleri ile vekalet ücretinin karşı taraf üzerine bırakılmasına karar verilmesini saygılarımla vekâleten arz ve talep ederim.
İTİRAZ EDEN VEKİLİ
Av. Eren Mehmet EFE

Trafik Cezasına İtiraz Sürecinde Biz;

Trafik cezaları, sürücüler açısından ciddi mali yükümlülükler doğurabilmektedir. Ancak her ceza hukuka uygun değildir ve hatalı düzenlenen tutanaklara karşı itiraz imkânı bulunmaktadır. Bu süreç bazen karmaşık görünebilir; fakat doğru adımlar izlendiğinde hızlı ve etkili şekilde sonuç alınabilir. Özellikle sürelerin takibi, delillerin sunulması ve başvuruların usulüne uygun yapılması sürecin sağlıklı ilerlemesi için büyük önem taşır.

Biz, trafik cezasına itiraz sürecinde gerekli belgelerin hazırlanması, başvuruların eksiksiz yapılması ve hukuki sürecin doğru şekilde yürütülmesi konusunda destek sağlıyoruz. Haklarınızın korunması ve haksız yere verilen cezaların iptali için yanınızdayız.

Trafik cezasına itiraz sürecinde güvenle ilerlemek ve hak kaybı yaşamamak için her aşamada danışmanlık ve rehberlik hizmeti sunuyoruz. Bu süreçte destek almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Trafik Cezasına İtiraz - Av. Eren Mehmet Efe

Paylaş